tisdag 26 juni 2012

Att resa bort, skriva vykort och se arabiska TVnyheter.

Presidentvalet 2012 i Egypten är klart.
Efter en sista valomgång så stod det mellan Ahmed Shafiq och Muhammed Mursi. Muhammed Mursi med sin majoritet har enligt domstolen tilldelats presidentsposten. Detta efter att våren har använts till att utreda det omfattande valfusk som uppdagats. Direktsändningen, i den arabiska tvkanalen al-Arabiya, från Tahrir torget visade en miljonhövdad skara som spänt väntade och senare vilt visade sin reaktion på valutgången.
     Syrien är alltjämt härjat av sina egna styrkor som angriper inhemska mål. Individer vittnar om övergrepp och attacker som skördar många offer. Gud, bevara alla människor och kom med din fred!
     Härhemma har vi just nu inga stora händelser att bearbeta, tack och lov. Igår måndag sjöng Lotta på Liseberg och idag tisdag hör vi Måns leda allsången på Skansen. Idag hällregnade det varje gång jag skulle ut och var soligt då jag var inomhus = normal svensk sommar!
      Den yngste sonen är vuxen och har rest långt bort på semester. Det känns pirrigt och smånervöst att på avstånd följa honom på ditresan, via sms och mail, tills det slutligen är svårt med linjer osv. Det är visserligen bara några veckors icke-kontakt det gäller. Men det underlättar för mig att minnas mina egna resor i yngre år. Jag jobbade också ihop pengar och åkte sedan frimodigt iväg till ett okänt land. I Jordanien stannade jag 2½ år.  Men i efterhand kan jag säga att det var det bästa jag gjort.
Jag minns att min mor var lugn hela tågresan ner till Köpenhamn. Men när vi så skulle skiljas åt vid flygplatsen så brast det och hon grät som aldrig förr. Vi visste inte om vi skulle ses mer. Det fanns inte mobiltelefon eller dator på slutet av 70-talet. De lövtunna breven flögs med flygpost och tog lång tid på sig. Men vilken glädje det var att mottaga nyheterna hemifrån.
     Vad är ett e-mail mot ett vykort med handskriven text, frimärke? Nada! Så tycker jag alltjämt.
Så kära/käre läsare skriv gärna ett vykort imorgon till någon, så skapar du ett stycke litterär historia.


 

Inga kommentarer: