onsdag 30 januari 2013

Decennium- tankar.

Ett barnbarn fyller 10 år. Ett decennium har passerat.
För födelsedagsbarnet har livet varit  en lek, så som det borde vara för varje unge på vår jord.
Men att ett helt decennium även fört mig vidare i livet är svårt att förstå.
Har jag blivit något klokare?  Många saker har hänt och en del kommer jag ihåg kristallklart.
Det är speciella datum eller en viss period då något avgörande inträffade. Mina referenser vidgade sig och nya sanningar slog rot i mig.
Mycket av det som jag genomlever är/verkar vara konstant, men också mycket är föränderligt. Jag kan skapa nya inriktningar och följa hittills nya stigar. Det gäller både till min yttre människa och min inre.
Annat som inträffat under de senaste 10 åren kommer jag ihåg med diffusa bilder, ljudintryck eller dofter. Det finns vissa saker som redan är bortblåsta ur mitt minne och kanske jag ska säga tack o lov. Det var säkert små petitesser som inte hade något egenvärde.
Jag tror att vi människor ibland får nåden att glömma.
Visst finns det både "längtor" och "oroar" som alltjämt ibland gör sig påminda. 
-Gud, ta emot mig med tålamod när jag är som svagast  och med leende överseende när jag är som starkast.

Varje tid och ålder har sin tjusning. Jag i mina femtio+  njuter ofantligt av radions morgonmusikprogram i P2 och känner också en väldig lust att njuta av livets alla roliga små stunder och överraskningar som bara drabbar ibland.

Livet är för kort för att ta för mycket på allvar.

Att förkovra mig själv och att få dela med mig i föredragsform är andra sätt att förgylla min tid.
Och så mycket mer förstås...

"Nu gör jag något nytt. Det spirar redan, märker ni det inte?
Jag gör en väg genom öknen, stigar i ödemarken."
Jesaja 43:19.


1 kommentar:

Dan Ishaq sa...

Fint skrivet. Jag hoppas du börjar skriva mer kontinuerligt. Det dröjer lång tid innan ett nytt inlägg publiceras. Må er helg bli underbar.