torsdag 18 juli 2013

Härligt med glada människor.


 Idag kom brevbäraren i sin gula bil.
 Sidorutan var nervevad och hennes ena bruna arm sträcktes ut och handen öppnade låda efter låda och stoppade i posten. Det var en glad schlager som spelades på hennes bilradio och volymen var uppskruvad. Hennes mun sjöng med i texterna med euforisk inlevelse.  Jag stannade upp där jag var och följde henne med blicken där hon tog sig fram från brevlåda till brevlåda.
Hela situationen spred härlig sommarglädje över vår gata.
När hon passerade vinkade vi till varandra och sen var hon borta igen.

Jag kände igen mig i min egen bilkörning som ofta ackompanjeras till mitt drillande till härliga låtar från radion.
Mycket hänger på vårt eget humör hur dagen ska bli.

Nelson Mandela, Sydafrika fyller 95 år idag. Dawit Isak är fortfarande fängslad i Eritrea. Syriens folk lider nöd.
Gör vad du kan för att världen ska bli bättre. Alla kan göra något.

Dagens sommartips: Tälj en barkbåt, pynta den med det du har i verktygslådan.

Gläd dig i Herren alltid, återigen säger jag, gläd dig! Filipperbrevet 4:4.

Inga kommentarer: