lördag 14 april 2012

Hurra, nu har jag en blogg.



Här kommer jag ut i internet-världen!

Det känns både oroväckande och härligt. Jag hoppas på den här platsen kunna berätta om sådant som jag finner intressant och som kan vara till glädje för er som hittat hit!

Det är snö utanför huset fastän almanackan visar 14 april.

Skönt att det äntligen utlysts vapenvila i Syrien. Endast ett 10-tal har dödats idag.

Varje offer är ett för mycket! Gud kom med fred!

Idag är det påskafton för de ortodoxa kristna såsom bl. a. syrianer, armenier och kopter. I kyrkan iordningställdes igår på Långfredagen en symbolisk grav i altarområdets bakre vägg. Det lindades bomull runt ett kors som formats som en kropp och beströtts med väldoftande örter och som blivit lagd i en kista. Det symboliserar Jesu kropp. Begravningen görs efter att den symboliska Jesu kropp i kistan har cirkulerat i kyrkan, buren av medhjälpare. Därefter under mässan, dras kyrkans inre draperi för som åtskiljer prästerskapet och församlingen. Prästerna och diakonerna står där bakom och prästen ropar 3 gånger, likt Petrus, -" Min Herre öppna dörren. Jag är din lärjunge. Himmelen och jorden gråter över mig för att jag förlorat himmelrikets nycklar". Alldeles efter det tredje ropet så dras draperiet undan och präster och diakoner blir synliga för församlingen. Och påskmässan fortsätter.

I kväll påskafton samlas församlingen och firar påskmässa. Efter midnatt- påskdagen- tidigt så firas Jesu uppståndelse: Korset lyfts ut ur graven, tvättas och det läggs ett vitt tygstycke över korset liknande prästernas stola. I en procession går prästerna runt i kyrkan med korset högt upplyftat som en symbol för Jesu uppståndelse. Och präster med folket ropar med glädje: Kristus är uppstånden!

Påskharen kommer med påskägg och barnen tror på det helt och fullt. Godis och nån leksak blir det!

Jag hälsar varje troende - [Ido brixho], [Qam al-Masih]! Glad påsk! Kristus är uppstånden!

Lite reklam: Måndag den 23 april kl 18.30 är det poesikväll i Jakobsbergs bibliotek. Min make och jag berättar om och läser poesi av Bo Setterlind på såväl arabiska som svenska. Välkomna.


Inga kommentarer: