lördag 28 april 2012

Givande samtal och kvinnliga pionjärer.

Det var några dagar sedan jag skrev, men nu sitter jag här igen.
Stort tack till alla er i åldrarna från några månader till över 80 år, som kom till Jakobsbergs bibliotek i måndags. Speciellt imponerades jag av mellanstadieflickan som satt på första raden och lyssnade intensivt under hela timmen.
Tillsammans bildade vi en trevlig skara runt presentationen av Bo Setterlinds liv och verk. Och så därefter flera givande samtal med nya bekantskaper runt bokbordet som vi ställt upp. Två personer hade tagit med sig böcker som gåvor, till Yusuf och mig, med trevlig dedikation i.
Efteråt fick vi veta att de skrivit en artikel om oss i elektroniska tidskriften al-Quds al arabiya, 2012-04-27.  Artikeln som är skriven på arabiska, berättar uppskattande om poesikvällen. Mycket roligt och överraskande!

I fredags kom jag hem och Yusuf ropade genast att jag skulle komma till teven och titta. Det var en intervju med Emily Nasrallah i al-Arabiya, den arabiska kanalen. Jag missade ganska mycket, men kom lagom till att höra om hennes arbete och hennes bokproduktion. Hon pratade mycket om en ny serie som utgivits. Den uppmärksamme reportern ställde många öppna frågor och Emily kunde förklara från sin utgångspunkt. Det är bra att få ny input efter en lång arbetsvecka och kunna växla om i tankevärlden. Jag blev mycket inspirerad av hennes liv och produktion. Och hennes utstrålning som bar på stort självförtroende och rättfram presentation.
Emily Nasrallah är en välkänd författarinna från Libanon. Hon föddes 1931. Hon studerade fram till en fil.kand examen inom undervisning och började skriva. 4 barn födde och uppfostrade hon.  Jämsides med vardagslivet har hon skrivit: det har genom åren blivit romaner, barnböcker och nu senast har en serie böcker om 6 delar publicerats under titeln Nisaa Raidaat (Kvinnliga pionjärer) där hon skriver om många kvinnor som utmärkt sig inom olika områden. Även vår svenska Nobelpristagarinna Selma Lagerlöf har en plats i en av delarna. Kvinnors rättigheter har varit något som Emily kämpat för och fortsätter sätta främst.
Nu står den här serien böcker högst upp på önskelistan över angelägna böcker för mig.
Mayy Ziyadah var också en författarinna, som levde i Egypten. Hon som är mitt forskarämne, har upptagit mycket av min tid under de senaste åren, var ogift, men kämpade mot en mansdominerad samhällsstruktur för sin egen frigörelse och rätt att uttrycka sig i skrift och tal.

Det är som att vi kvinnor behöver finna våra egna vrår eller rum där vi kan ta plats och uttrycka oss på de sätt vi vill. Det kan vara genom konst, litteratur, idrott eller vad som helst som vi "brinner för".
Jag märker att den yngre generationen har lättare att ta för sig, välja vad dom vill göra. Min generation är ofta präglad av att ta hand om, inte tänka på sig själv bara, vara till lags. För oss innebär den egna frigörelsen en långsam process, ibland i mindre doser.

Idag kunde jag äntligen flytta ner alla krukor som stått på övervåningens badrumsgolv. Det är alla frön som vi förplanterat för att senare när värmen kommer kunna plantera ut i trädgårdslandet. 
Tomat, gurka och flera sorters blommor har tagit sig bra. Men squashen har inte riktigt blivit som det var tänkt. Hopskrumpnade små stumpar tittar fram ur jorden.
Det är härligt med våren och alla knoppar i träden. Det är som innan tolvslaget på nyårsafton; jag väntar med spänd förväntan och så plötsligt kommer kaskaden av fyrverkerier över himlen. Snart brister knopparna och det blir grönt!  Tog idag fram vårskorna ur garderoben, äntligen!

Inga kommentarer: