lördag 21 april 2012

Norge, Aprilväder och lite Syrien.

Enormt roligt att du tittar in på min Blogg. Nu har jag haft den i en vecka och 162 visningar är noterade! Inte trodde jag att så många var intresserade. Det inspirerar. Dock skriver jag inte varje dag men jag kan i dagsläget lova dig inlägg 2 gånger per vecka.
Jag firar med lite god mat och ett glas Champis. Jo, du läste rätt. Läskedrycken blir det, eftersom jag är nykterist. Dricker du inte? fick jag ibland frågan när jag var yngre. - Nej, jag klarar mig ändå, brukade jag svara. Det gör jag. (Tyvärr har jag sett hur spriten gått in och vettet försvunnit. Många julaftnar i min barndom förstördes av mormors man som drack, skällde blev odräglig och sen somnade efter julklappsutdelningen...)

Nyheterna kommer stormande över oss likt en mäktig aldrig sinande ström. Jag som inte är professionell uttalare om saker och ting, hämtar aktivt in aktuella händelser genom dagstidningen Dagens Nyheter, nyhetsprogrammen på SVT1 och tv 4 samt uppdaterar mig en del genom arabiska satellitkanalen Al-Arabiya.
 Igår fredag kom jag hem från arbetet och läste DN vid köksbordet med en kopp te och en, eller i ärlighetens namn, två Kletche dvs Irakiska högtidsbakverk som består av bulldeg och formade till tumstorlek stora halvmånar. Fyllningen i dessa är valnötter, kryddor och socker. Resultatet ser ut som små piroger och smaken är förädiskt god. Jag hade lite kvalitetstid för mig själv innan middagsmaten skulle tillagas.
Det spöregnade utanför fönstret. Igår var det snö, snöblandat och regn. Det har varnats varje dag för oväder och ny vinter. Så jag är glad att det är som det är och att jag nu är hemma igen.
Dagens nyheter är nu för tiden mindre i formatet och mer lätthanterlig. Inte som under min uppväxt då hela köksbordet togs upp av en uppslagen tidning. Det syntes verkligen att man läste!
Igår tog jag genast fram första delen som innehåller sidorna om världen bland annat.
Hela världens nyheter rymdes på endast 4 sidor! Av dessa var två sidor ägnade åt den i Oslo, Norge pågående rättegången, som behandlar massmordet på ön Utöya som utfördes 2011av en gärningsman med namnet Anders Behring Breivik. Jag läser om hur gärningsmannen förberett sig under många år för terrordådet.  Det mest skrämmande var nog att han under ett år hade ägnat 16 timmar om dygnet till dataspel som "World of Warcraft" och "Modern warfare" med syfte att/ eller som resultat att han stängde av alla känslor och sin empatiska förmåga. Han hade också ätit anabola steroider för att bygga upp sig.  På bilden i tidningen sitter en sammanbiten man med vad jag tycker helt nollställda ögon. Hur fick det gå så långt utan att någon ringde i varningsklocka?
Under 10 dagar ska rättegången pågå. Varje dag följer ett enormt uppbåd av media. Därtill också en stor skara med anhöriga och efterlevande som lyssnar till vad som sägs i rättsalen. Det måste bli som att någon rotar med en pinne i det öppna själsliga köttsåret hos dom. Det måste vara fruktansvärt, men som någon intervjuad sa på TV-nyheterna; vi behöver det här för att veta vad som hände och för att kunna gå vidare med våra liv.
En tredje tidningssida behandlade ekonomi och övrigt, och den fjärde världen-sidan handlade om Syrien. Där skrivs om George Sabra, som är talesman för Syriens nationella råd (SNC) och den som antas bli ny president om Bashar al-Assads regim faller. En faktaruta berättar om familjen Assad och dess styre sedan 1960-talet.
       
 "Av Syriens drygt 22 miljoner invånare är cirka 70 procent sunnimuslimer och 16 procent muslimer med annan trosinriktning(alawiter, druser). Omkring tio procent av befolkningen är kristna (katoliker, grekisk-ortodoxa, armeniska med flera). Syrien har sedan 1960-talet styrts av familjen Assad och Bathpartiet. Nuvarande presidenten Bashar al-Assad övertog makten efter fadern Hafez död år 2000. Våren 2011 inleddes demonstrationer mot regimen, inspirerade av protesterna i bland annat Egypten och Libyen. Revolten har lett till ett uppror med över 10 000 döda, minst 100 000 flyktingar och 200 000 i fängelse. "

För övrigt i DN kan läsaren på 30 sidor läsa om utannonserade drömlägenheter och hus och vi kan se ett par i USA som ler lyckligt vid sin villa i Malibu. "Förförisk skönhet" är rubriken.
Delen DNBostad omfattar 68 sidor. Ännu mer bostadsannonser och några korta artiklar om trädgård.
Stockholm och Sport är 20 sidor.
Yusuf följer nyheterna på al-Arabiya. Där är det mest Homs och den avbrutna vapenvila vi ville tro på, som visas. Offer visas i all sin förnedring och utsatthet och civila och sjukvårdspersonal springer hit och dit och gör hjältedåd varje dag med att "hjälpa sin nästa". Ibland orkar jag inte med att se bilderna och de panikslagna rösterna som skriker ur tvhögtalarna. Allt är på riktigt. När jag stänger av så vet jag att konflikten fortsätter i mellanöstern. Liksom många konflikter världen över. Jag är glad över att ha tak över huvudet och mat på bordet och fred i landet!

Resten av kvällen blev det pizzabak och Let´s dance på tv4.
I morse, lördag, var mediaprioriteringen Norge, väder och Syrien, i just den ordningen!







Inga kommentarer: